Nákupný košík je prázdny

Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Komplexné

Nastaviť zostupne

Aminokyseliny sú základným stavebným kameňom každej bielkoviny. Pravidelný prísun aminokyseliny v potrave alebo v doplnkoch výživy je pre organizmus veľmi dôležitý. 

Aminokyseliny sú vhodné takmer vždy. V objemovej fáze je však ich užívanie otázne. Nie sú vtedy vyslovene potrebné. V strave sa nachádza dostatok energie a telo nemá dôvod odbúravať svalovú hmotu. Ak si uvedomíme, že bielkovina sa skladá z aminokyselín, je jasné, že v proteínovom prípravku nájdeme ich široké spektrum. V prípade že telo už prijíma všetko potrebné z bielkovín, samostatné aminokyseliny nemusia byť nevyhnutne potrebné, stoja až na druhom mieste.

V prospech aminokyselín však hovorí ich rýchla a ľahká vstrebateľnosť.

Pri diéte sú však aminokyseliny veľmi potrebné. Častým javom pri chudnutí je totiž strata aktívnej telesnej hmotnosti. Ručička váhy možno ukazuje menej, ale strata nadbytočných kilogramov nemusí nutne znamenať, že dotyčný človek schudol tuk. Veľmi často sa v diéte odoberá skôr svalová hmota. Aby sme v diéte nestratili nadobudnuté svaly, je ich potrebné ochrániť. Dovtedy natrénovaný objem sa dá udržať správnou výživou. Proteínový prípravok je výborným zdrojom proteínov, obsahuje ale aj neželané tuky a cukry. V rysovacom tréningu to môže znamenať energiu naviac a prekážku v dosahovaní cieľa. 

Aminokyseliny sú však úplne čisté a ľahko stráviteľné. Pri rysovacom tréningu, alebo chudnutí, tak dokážu pomôcť udržať získanú svalovú hmotu, za súčasnej straty telesnej hmotnosti z tukových zásob.

Existuje viac rôznych delení aminokyselín:

Glukogénne aminokyseliny: alanin, arginin, kyselina asparagová (asparagin), cystin, kyselina glutamová (glutamin), glycin, histidin, hydroxyprolin, methionin, prolin, serin, threonin, valin
Ketogénne aminokyseliny: leucin
Zmiešané aminokyseliny: isoleucin, lysin, fenylalanin, tyrosin, tryptofan

Aminokyseliny sa môžu rozdeliť aj na esenciálne a neesenciálne, čize podľa toho, či si ich organizmus vie vyrobiť alebo nie:

Esenciálne aminokyseliny:
Telo si ich nedokáže vyrobiť a preto ich musí získavať z potravy. Patria sem: arginin, histidin, isoleucin, leucin, lysin, methionin, phenylalanin, taurin, threonin, tryptofan, valin.

Neesenciálne aminokyseliny: 
Ľudské telo si ich naopak dokáže vytvoriť. Patria sem: alanin, asparagin, cystein, glutamin, glycin, histidin (esenciálny je pre deti), karnitin, prolin, serin, tyrosin. Aj keď telo nie je u neesenciálnych aminokyselín závislé čisto len na potrave, nemal by byť ich príjem zanedbávaný . Sú rovnako dôležité a pri kombinácií niektorých faktorov ako je napríklad nevyvážená strava a ťažká fyzická záťaž, môže nastať ich nedostatok.

Aminokyseliny existujú ešte v dvoch rôznych formách. D-forma a L-forma. Ich zloženie je totožné, ale líšia sa navzájom zrkadlovo prevrátenou štruktúrou. Bežne v prírode sa vyskytujú aminokyseliny najmä v L-forme. Výnimkou je snáď len fenylalanin, ktorý sa vyskytuje v oboch variantoch. Telo lepšie prijíma aminokyseliny v L-forme a preto sú výrobky často označované s touto predponou.